Основни характеристики на интернет като среда за колаборативно телекомпютърно учене


Възможността за реализиране на ефективно обучение от разстояние се появи и реализира с появата и развитието на световната мрежа Интернет. По определение Интернет e международна мрежа от компютърни мрежи, която позволява търсене, публикуване и трансфер на информация. Тези дейности определят и нейните основни функции: информационна и комуникационна.
     Информационните ресурси на мрежата може и се използват за обогатяване на традиционната учебна среда. Използването на Интернет като информационна среда е същностен компонент и на колаборативното телекомпютърно учене. С постоянното нарастване на обема от информация в мрежата, с увеличаване на информационните източници със съмнителна достоверност, актуалност и стойност, с публикуването на неморална и неестетична информация, дължащи се на пълната демократичност и липсата на цензура в мрежата, проблемът за търсенето на информация в Интернет придобива все повече дискусионни аспекти, между които итакива, свързанис неговата педагогическа ефективност. Те се отнасят както до времето, необходимо за намиране на съответната информация, така и до нейните качества.
     За да бъде ефективно от педагогическа гледна точка, информационното търсене следва да бъде строго дефинирано. Това означава, че учениците трябва да знаят: какво търсят – преподавателят следва да даде предварително набор от въпроси, отговорите на които ще се търсят в мрежата; защо го търсят - преподавателят или учениците трябва предварително да са формулирали целите на информационното търсене; къде да гонамерят – за да улесни информационното търсене, да предотврати огромна загуба на време и да осигури качеството на предлаганата информация, преподавателят трябва да даде точните електронни адреси на учениците си.
     Трансформирането на информацията в знания е един от най-важните педагогически проблеми. Телеколаборативното проектно базирано учене създава интегрална среда, в която информационните ресурси са само важен компонент за осъществяването на ученето, а не самоцел. Информационното търсене е само инструмент за по-ефективното постигане на образователната цел.
     Използването на интернет като информационен ресурс за ученето създава предпоставки за повишаване на неговата ефективност. Информационно ресурсно обогатяване на учебната среда чрез възможността за превръщане на ученика от пасивен получател на информация в субект на информационния процес – търсене, селектиране, обработване, представяне на информация за реализиране на дадена учебна цел. Индивидуализиране на информационния процес от гледна точка на темпото и обема на обработка на информацията. Мултимедийното представяне на информацията, облекчаващо процеса на нейното възприемане и обработване в зависимост от индивидуалните особености на тези процеси при отделните ученици. Специфично за всеки ученик е и нелинейното структуриране на информацията, позволяващо асоциативно движение в нея, което става възможно след появата на World Wide Web. Програмите за достъп до www се наричат Web браузери (Web - мрежа; browse чета безразборно) , най-разпространени от които са Internet Explorer и Netscape Navigator. За разлика от линейния текст, хипертекстът съдържа възможности за йерархично структуриране на информацията чрез използването на т.нар. връзки(активни точки), изборът на които с компютърната мишка води читателя до друга страница. Този вид потребителски интерфейс е много интуитивен и учениците бързо навлизат в работата с него, а учителят следва да го познава и да е готов да подпомогне дейността по информационното търсене .
      Едно от важните умения за търсене на информация в Интернет е това за оценка на образователната стойност, достоверност и актуалност на информацията.Преподавателите и учениците трябва да могат да идентифицират качествата на един WEB сайт, като експлицитни образователни цели, които преподавателят може лесно да идентифицира, актуалността на съдържанието, потребителите за които е предназначена, надеждността на авторите, полезността на сайта за реализиране на образователната цел. За надеждността на информацията в Интернет N. Pachler смята , че преподавателят трябва да знае кои от образователните цели могат да бъдат постигнати с помощта на информацията в дадения Web-сайт, какви аспекти от учебния план покрива, какви знания и умения могат да се развиват с негова помощ, как да го използваме, каква терминология следва да бъде овладяна от учениците за работа с него и какви ИКТ умения трябва да имат.
Трансформирането на информация в знания е процес, който се реализира в целенасочено организиран и педагогически обоснован контекст. Използването на ресурсите на Интернет помага за демократизиране и обогатяване на информационното осигуряване на ученето. От друга страна обаче увеличаването на броя на информационни източници не гарантира от само сеце си възникване и осъществяване на учене, наличието на прекалено много информация може да има отрицателен ефект също колкото липсата на такава. Преподавателят е този, който създава контекста, в който по съобразен с целта начин Интернет ресурсите намират място. Информационното търсене е съществен компонент на всеки обучаващ контекст и особено на колаборативното телекомпютърно учене. Чрез информационните ресурси може да се създаде гъвкава учебна среда, която да осигури различни подходи към ученето в зависимост от индивидуалните особености на учениците.
   Сред педагогическите проблеми за използване на информация от Интернет е и този за авторските права.Огромния обем на информация в мрежата не позволява преподавателя да познава всички източници, това създава условия за присвояване на авторство. Учителят следва да изисква от учениците да доказват и аргументират своите идеи и твърдения. Те трябва да бъдат научени как да използват и цитират електронни източници.

Няма коментари:

Публикуване на коментар