Възможността за реализиране на ефективно обучение от
разстояние се появи и реализира с появата и развитието на световната мрежа
Интернет. По определение Интернет e международна мрежа от компютърни мрежи,
която позволява търсене, публикуване и трансфер на информация. Тези дейности
определят и нейните основни функции: информационна и комуникационна.

За да
бъде ефективно от педагогическа гледна точка, информационното търсене следва да
бъде строго дефинирано. Това означава, че учениците трябва да знаят: какво
търсят – преподавателят следва да даде предварително набор от въпроси,
отговорите на които ще се търсят в мрежата; защо го търсят -
преподавателят или учениците трябва предварително да са формулирали целите на
информационното търсене; къде да гонамерят – за да улесни информационното
търсене, да предотврати огромна загуба на време и да осигури качеството на
предлаганата информация, преподавателят трябва да даде точните електронни
адреси на учениците си.
Трансформирането на информацията в знания е един от най-важните
педагогически проблеми. Телеколаборативното проектно базирано учене създава
интегрална среда, в която информационните ресурси са само важен компонент за
осъществяването на ученето, а не самоцел. Информационното търсене е само
инструмент за по-ефективното постигане на образователната цел.

Едно от важните умения за търсене на
информация в Интернет е това за оценка на образователната стойност,
достоверност и актуалност на информацията.Преподавателите и учениците трябва да
могат да идентифицират качествата на един WEB сайт, като експлицитни
образователни цели, които преподавателят може лесно да идентифицира,
актуалността на съдържанието, потребителите за които е предназначена,
надеждността на авторите, полезността на сайта за реализиране на
образователната цел. За надеждността на информацията в Интернет N. Pachler смята
, че преподавателят трябва да знае кои от образователните цели могат да бъдат
постигнати с помощта на информацията в дадения Web-сайт, какви аспекти от учебния план покрива, какви знания и
умения могат да се развиват с негова помощ, как да го използваме, каква
терминология следва да бъде овладяна от учениците за работа с него и какви ИКТ
умения трябва да имат.
Трансформирането на
информация в знания е процес, който се реализира в целенасочено организиран и
педагогически обоснован контекст. Използването на ресурсите на Интернет помага
за демократизиране и обогатяване на информационното осигуряване на ученето. От
друга страна обаче увеличаването на броя на информационни източници не
гарантира от само сеце си възникване и осъществяване на учене, наличието на
прекалено много информация може да има отрицателен ефект също колкото липсата
на такава. Преподавателят е този, който създава контекста, в който по съобразен
с целта начин Интернет ресурсите намират място. Информационното търсене е
съществен компонент на всеки обучаващ контекст и особено на колаборативното
телекомпютърно учене. Чрез информационните ресурси може да се създаде гъвкава
учебна среда, която да осигури различни подходи към ученето в зависимост от
индивидуалните особености на учениците.
Сред педагогическите проблеми за използване
на информация от Интернет е и този за авторските права.Огромния обем на
информация в мрежата не позволява преподавателя да познава всички източници,
това създава условия за присвояване на авторство. Учителят следва да изисква от
учениците да доказват и аргументират своите идеи и твърдения. Те трябва да
бъдат научени как да използват и цитират електронни източници.
Няма коментари:
Публикуване на коментар