Телеколаборативно учене


С появата на ИКТ технологиите, като цели за обучение започва да се говори за телеколаборативно учене. През 2004г., O’Reilly Media (компания, занимаваща се основно с издателска дейност) създава наименованието „Web2.0“. Най-типични примери за Web 2.0 сайтове са: Youtube, MySpace, Digg, Twitter, Facebook и редица други, които са Уеб базирани услуги сайтове мрежи за социални контакти (социални мрежи). Както наименованието „социални мрежи“ подсказва Web 2.0 приложенията спомагат за връзката на хора от различни етноси, държави, дори континенти и изобщо целия свят, без тях подобна връзка би била трудна, а дистанционното учене невъзможно.  „Възможностите, които дават тези приложения, съчетани с достъпността им от всяка точка на планетата и липсата на такса за тяхното използване, са довели до бързото им проникване в различни сфери на обществения живот. Макар и по-бавно тези приложения проникват в областта на висшето образование“[1].
Терминът „телеколаборативен“ идва от думите: „теле“ и „колаборативно“, които преведени от английски език означават „разстояние“ и съответно „съвместна дейност“. За да бъде възможна една дейност от разстояние, е необходимо да се използват носители на информация, които да могат да бъдат обменяни от разстояние, както и средства с които те да се пренасят. За реализирането на такова обучение е необходимо да се използват носители на информация, които могат да се обменят от разстояние. Такива в традиционната форма на „теле-обучение” са изпращани по пощата учебни материали, а съвременният вариант включва използването на Интернет и електронни носители на информация. Ако въпросните учебни дейности включват групови занятия тогава вече говорим за телеколаборативно обучение. Възможността за използване на традиционни методи за обмяна на информация поставя под въпрос използването на термина „телеколаборативно” в контекста само на новите технологии и начини за комуникация. Следователно, когато говорим за съвременните методи за подобно обучение е по-удачно да се използва термина „колаборативно телекомпютърно обучение”.
Такова обучение предоставя сериозни възможности за обогатяване на традиционната учебна среда. Практиката показва, че колаборативно телекомпютърно обучение може да разшири рамките и ограниченията, поставени от характеристиките на обучението в традиционната класна стая.

Източници:
- Електронно,дистанционно... или обучението на 21-ви век, от Р. Пейчева-Форсайт, 86-96. София, 2011, Съев, С. „От Web2.0 към електронно обучение2.0.“
- http://www.teach-nology.com/currenttrends/collaboration/


[1](Съев 2011)

Няма коментари:

Публикуване на коментар