четвъртък, 13 декември 2012 г.

Кои са според вас положителните и отрицателните страни на този вид учене?

9 коментара:

  1. няма отрицателни страни

    ОтговорИзтриване
  2. Оооо - има и отрицателни страни, при това, не малко! Ето само три от тях:
    1. Както споменах в един от предните въпроси - този вид обучение не замества изцяло работата в екип по време на едно присъствено обучение. При него, всеки използва някаква дистанционна връзка, а не седи до преподавател/-и и братя по оръжие. Това, особено при проекти, оказва голямо влияние, тъй като така нареченият "синергичен ефект" - да учиш от този до теб, не е така ярко представен, както при едно присъствено обучение. Разбира се, в едно колаборативно обучение има диалог, но посредством дистанционна връзка (било то компютър, телефон, видеоконференция и др.), но той е в една или друга форма филтриран и непълен. Човек се учи повече по невербален път, докато в момента, при всички "теле-" обучения, е застъпен повече вербалния.
    2. Едно телеколаборативно обучение винаги е зависимо от някакви технологии. Ще обясня това като проблем по следния начин - в организирано дистанционо обучение в екип, в който има мултинационално присъствие, всички участници имат различни интернет свързаности (често някой "изпада" от виртуалната стая и губи нишката в разговора), често хардуерната обезпеченост на отделните участници не е на ниво и не позволява използване на някои функции (примерно, ако е базирано на JAVA, може на компютъра да няма инсталирана такава, пък човека да няма права да инсталира и да трябва да търси IT специалист, което да го забави - винаги в последния момент се установява). И други подобни (ако щете, Пешо от махалата, без да иска, прерязал кабела и няма връзка)...
    3. Ако става дума за липса на откъсване от работен/учебен процес, телеколаборативното обучение също търпи критики. Представете си, че работите, обучавате се в офиса, съответно в момента обсъждате някакъв case study, и влиза шефа, хвърля огромна папка върху бюрото и единственото, което казва е "Спешно до 12.00 ч.!". Или втори пример - учите в университет, в момента участвате в онлайн обучение от дома си, и точно в най-важната част, нахълтва малкия племеник, пищи и разхвърля играчки около Вас. И това се случва с поне 5-6 човека от участващите... Съответно 20 човека (ако са толкова) + преподавател, слушат 6-7 хлапета и гледат плюшени играчки по екраните... :)

    Разбира се - има и много положителни страни:
    1. Според мен най-важната страна на подобно обучение е орязването на разходите, които съпътстват личното физическо присъствие на всички участници. Ако пак се върнем на примера с мултинационалното обучение, си представете разходи за път със самолет, настаняване в хотел, командировъчни, наем на зала за обучение, разпечатване и набяавяне на учебни материали, т.н.
    Тук също спада и разхода на време, което всеки отделя за да стигне до там и да участва. И е далеч от хората които обича.
    Да не говорим, че онази папка, дето е "Спешно до 12.00 ч.!", ще трябва да чака няколко дни, докато се прибереш...
    2. Едно виртуално обучение позволява лесно споделяне на учебните материали, а така също и запазване на всичко казано и написано (това е възможно и при присъственото, но е свързано с допълнителни инвестиции). Лесно е да се запише нещо, написано в чат кутия, или просто да се пусне запис на камерите на всички участници и всеки сам да преглежда/прослушва всички по-късно, ако сметне това за необходимо.
    3. Преизползване на учебните материали - уроци, които са направени за обучението на една група, могат да бъдат използванеи за обучение на следваща, без за това да се правят допълнителни разходи (евентуално само за лицензни или авторски права). Ако не да се използват за обучение, то поне да се използват за разработка на по-нови и по-добри такива (все пак, всяко ново и следващо обучение трява да е по-добро от предходното).

    Ако се помисли, могат да се дадат много примери в този дух.

    ОтговорИзтриване
  3. Най-същественото при каквато и да е работа в екип, е успешното общуване на членовете. Технологиите, колкото и да напредват със всяка година, за момента не могат да имат претенции за 100 % заместване на общуването лице в лице.
    В предвид че при телеколаборативното учене общуването не е пълноценно- това би могло да бъде както предимство, така и недостатък за подобен вид учене.

    ОтговорИзтриване
  4. Spored men povecheto sa otricatelni strani. Malko po malko ischezva direktniqt dilago mejdu dvama dushi i se izmestva ot tehnikata,pri koeto spored men chovek ne moje da se iskazva pravilno i ne vinagi shte bude razbran po nachina po koito iska da bude razbran.

    ОтговорИзтриване
  5. Положителните страни са че може да се учи в удобно време. Ако участниците живеят далече един от друг няма да има нужда да пътуват за да извършат задачата. Има активно участие в процеса от страна на учащия се - говоря за това че е проектен тип обучение.
    Отрицателните са че учащия се може да отлага прекалено много. Липса на синхрон с останалите от групата. Може проекта да се проточи дълго време.
    Липсата на директен диалог не го считам за недостатък защото през интернет има много начини за общуване и поддържане на връзка.

    ОтговорИзтриване
  6. и от двете по малко

    ОтговорИзтриване
  7. Положителните страни са че може да се учи в удобно време.Отрицателните са че учащия се може да отлага прекалено много.

    ОтговорИзтриване
  8. Отрицателни черта са липсата на нормално социално общуване,намаляват се способностите за работа в екип.Положителни: спестява време,позволява постоянен и неограничен достъп до учебни материали.

    ОтговорИзтриване